وكيل مواد مخدر "> وكيل مواد مخدر .

وكيل مواد مخدر

تعمير تلويزيون crt ايكس ويژن

تعمير تلويزيون crt ايكس ويژن 

بلوك دياگرام يك گيرنده ي تلويزيوني crt

امواج الكترومغناطيسي ارسالي از فرستنده هاي مختلف تلويزيوني، به آنتن برخورد كرده و جذب آن مي شوند.آنتن ، امواج  اكترومغاطيسي را به جريان الكتريكي تبديل مي كند.فركانس امواج و جريان الكتريكي توليد شده در آنتن برابر است. هر آنتن متناسب با طول خود،فركانس(طول موج ) خاصي را بهتر جذب مي كند.آنتن تلويزيون رنگي از نوع ياگي يا امپدانس 300 اهم است.اين آنتن از سه قسمت رفلكتور،دايركتور و دايپل تشكيل شده است. در زير دايپل و در داخل جعبه آنتن يك ترانس تطبيق امپدانس به نام مدار مچينگ قرار داده مي شود تا امپدانس 300 اهم را به امپدانس 75 اهم تبديل كند. امواج خروجي از آنتن توسط كابل كواكسيال (هم محور) 75 اهم به تلويزيون انتقال داده مي شوند. كابل تلويزيون رنگي از نوع كواكسيال انتخاب مي شود تا از تشعشع امواج به محيط و نويزپذيري جلوگيري شود.اتصال آنتن و كابل مرتبط با آن از اهميت خاصي برخوردار است،چرا كه در بسياري از موارد تاثير گذار بوده و كيفيت تصوير وابستگي زيادي به آن دارد.

جريان الكتريكي خروجي از كابل آنتن از طريق فيش آنتن به تلويزيون وارد مي شوند.فيش آنتن مستقيم به تيونر متصل بوده و جريان الكتريكي دريافت و تبديل شده توسط آنتن مستقيما به تيونر وارد مي شود .تيونر بر اساس فرامين دريافتي از كليدهاي روي تلويزيون يا ريموت كنترل ولتاژهاي انتخاب باند و كانال را ساخته و به تيونتر مي فرستد.به اين ترتيب ظرفيت و راكتورهاي(ديود هاي خازني ) تيونر متناسب با ولتاژ دريافتي تغيير و براساس ظرفيت آنها،فركانس كانال مورد نظر انتخاب مي شود.

ميكرو كنترولر به عنوان مغز در تلويزيون هاي جديد عمل مي كند.انجام تمام عمليات و كنترل فرامين مختلف توسط آن صورت مي گيرد.وجود ميكروكنترلر تاثير زيادي در اضافه شده مدارات جانبي به تلويزيون داشته و تا حدود زيادي از افزايش حجم جلوگيري كرده است .ميكرو كنترولر با ارسال و دريافت ولتاژ و پالس ، با ساير طبقات در ارتباط است.

امواج ورودي به تيونر ،از يك فيلتر عبور داده مي شوند تا فركانس هاي مزاحم حذف و فقط فركانس هاي محدوده UHF و VHF عبور كنند.با استفاده از يك تقويت كننده يا ديود ها مقاومتي ،مداري به نام AGC ساخته مي شود. دامنه ي سيگنال هاي عبوري از فيلتر ثابت نبوده و مداوم در حال تغيير هستند .

به كمك مدار AGC دامنه سيگنال هاي ضعيف و قوي يكسان مي شوند.به كمك دو فيلتر بالاگذر و پايين گذر كه در خروجي مدار AGC قرار داده شده اند، فركانس هاي محدوده ي UHF و VHF داده مي شوند. هر يك از طبقات UHF و VHF به صورت يك گيرنده ي هتروداين عمل كرده و امواج دريافتي را با فركانس توليد شده توسط نوسان ساز محلي تركيب مي كند تا فركانس هاي ثابت IF صدا و تصوير ساخته شوند.

اين فركانس ها مقادير ثابتي بوده و با تغيير فركانس كانال دريافتي تغيير نمي كنند . در خروجي تيونر يك فيلتر ميان گذر قرار داده شده است.اين فيلتر فقط محدوده فركانس هاي آي اف صدا و تصوير را از خود عبور مي دهد.به طور خلاصه مي توان چنين بيان كرد كه وظيفه تيونر،تبديل فركانس هاي مختلف به دو فركانس ثابت IF صدا و تصوير است .اين عمل با دريافت فرامين مختلف از ميكروكنترولر صورت مي گيرد.

سيگنال هاي آي اف صدا و تصوير خروجي از تيونر،وارد طبقه آي اف و آشكار ساز تصوير مي شوند.در ورودي طبقه آي اف،فيلتر حذف امواج مزاحم و تنظيم منحني آي اف از نوع saw-Filter قرار گرفته است. اين فيلتر،فركانس هاي مزاحم ، مثل آي اف صوت كانال قبل و آي اف تصوير كانال بعد را حذف و فركانس آي اف صوت همين كانال را تضعيف مي كند .

امواج خروجي از saw-Filter پس از عبور از تقويت كننده به آشكار ساز تصوير داده مي شود. آشكار ساز تصوير دو وظيفه اصلي بر عهده دارد،اين آشكار ساز، سيگنال مركب تصوير را از روي فركانس آي اف تصوير جدا و ز تركيب دو فركانس آي اف صدا و تصوير ،فركانس آي اف خروجي آشكارساز تصوير به طبقات ديگر داده مي شود:

1. سيگنال مركب تصوير به طبقه ي دكودر رنگ و RGB داده مي شود.

2.سيگنال مركب تصوير به طبقه جداكننده ي همزماني داده مي شود.

3.آي اف تفاضلي صوت به طبقه صوت داده مي شود.

4.سيگنال مركب تصوير به همراه پالس هاي افقي به طبقه AGC داده مي شود.

آي اف تفاضلي صوت خروجي از طبقه آي اف و آشكارساز تصوير به طبقه صوت داده مي شود.در ورودي طبقه صوت،فيلتر و مدار كنورتور صوت قرار داده شده است كه فقط اجازه عبور فركانس تفاضلي صوت را مي دهد و بقيه فركانس هاي مزاحم را حذف مي كند. آي اف تفاضلي صوت پس از عبور از كنورتور و فيلتر صدا تقويت و سپس به روش FM آشكار مي شود. سيگنال آشكار شده ي صدا در دو مرحله تقويت و از طريق بلندگو پخش مي شود.در مسير سيگنال عبوري عمليات تنظيم حجم و تن صدا صورت مي پذيرد.

سيگنال مرب تصوير در خروجي از طبقه آي اف به طبقه رنگ داده مي شود.طبقه .رنگ شامل دو قسمت دكودر رنگ و RGB است . دكودر رنگ سيگنال هاي تفاضلي رنگ R-Y و B-Y و سيگنال برست را از روي سيگنال مركب تصوير جدا مي كند.

سيگنال هاي تفاضلي رنگ R-Y و B-Y به همراه سيگنال Y به طبقه رنگ داده مي شوند.در طبقه رنگ ابتدا سيگنال G-Y و سپس سيگنال هاي R،G و B ساخته مي شوند.به علت پهناي باند بيشتر سيگنال Y در مسير آن يك مدار تاخير دهنده قرار مي گيرد.

 


برچسب: تعمير تلويزيون crt ايكس ويژن،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۷:۲۱ توسط:سيد مهدي رضوي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :